Ofte stillede spørgsmål om fanforhold i Danmark

Denne side har til formål at informere alle om forholdene for fodboldfans i Danmark.

Vi har delt siden om i relevante kategorier og vil løbende tilføje informationer til siden her.

Der henvises på denne side til følgende licensmanualer:

Klublicensmanualen Superligaen 2024/2025

Klublicensmanualen 1. Division 2024/2025

 

Udebanefans

Kravene beskrevet herunder udspringer fra Udebanepakken, som vi i Danske Fodboldfans var med til at implementere i 2017. Vi er løbende i dialog med Divisionsforeningen om at tilpasse kravene såfremt det vurderes nødvendigt.

Oplever du at klubber ikke overholder kravene, så bedes du rette henvendelse til os via denne formular.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.2 (A-krav) så skal stadion indrettes med et sanktioneret udebaneafsnit med plads til minimum 250 tilskuere.

Kravet kan fraviges efter gensidig aftale mellem ude- og hjemmeholdet og med turneringsadministrators accept. En sådan aftale skal være indgået og accepteret af turneringsadministrator senest 8 dage før kampen.

Superliga: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.9.2 (A-krav) så skal udebaneafsnittet udgøre minimum 1.000 tilskuerpladser.

1. Division: NEJ

Det kan aftales klubberne imellem.

Skulle behovet for et udvidet afsnit opstå – så er det vores anbefaling at I rækker ud til egen klub så hurtigt som muligt. Således de kan aftale en eventuel udvidelse med hjemmeholdet.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.9.2 (A-krav)  så skal kapaciteten i udebaneafsnittet kunne ”skaleres op” til minimum 5 % af den samlede stadionkapacitet, hvis udeholdet anmoder om dette senest 22 dage inden kampen.
(Hvis kampdatoen meldes ud mindre end 22 dage før kampen, er fristen 48 timer). I givet fald skal udeholdet på forhånd garantere en økonomisk dækning til hjemmeholdet svarende til 75% af kapaciteten.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.2 (A-krav) så skal stadion indrettes med et sanktioneret udebaneafsnit med plads til minimum 250 tilskuere.

Men, kravet kan fraviges efter gensidig aftale mellem ude- og hjemmeholdet og med turneringsadministrators accept. En sådan aftale skal være indgået og accepteret af turneringsadministrator senest 8 dage før kampen.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.9.2 (A-krav) så kan kapaciteten i udebaneafsnittet kan ”skaleres ned”, hvis hjemmeklubben ansøger
administrator om det senest 14 dage inden kampen, og det samtidig vurderes af administrator, at der er en ekstraordinært stor efterspørgsel på billetter fra hjemmeholdets tilskuere kombineret med en begrænset interesse fra udeholdet.

1. Division: NEJ

Der er ingen krav i licensmanualen der sikrer tribunetypen for udeholdets fans.

Superligaen: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.9.2 (A-krav) såfremt at hjemmeholdets stemningsskabende fans har ståpladser, skal mindst halvdelen af udeholdets fanafsnit (minimum 500) tilbydes det samme.

1. Division: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.3 (A-krav) så skal udeholdets fans tilbydes et overdækket afsnit, hvis det samme tilbydes den arrangerende klubs egne stemningsskabende fans.

I tilfælde af at udeholdets fans (eller andre fans) ikke er i et overdækket afsnit, skal det sikres, at de i tilfælde af tordenvejr bliver guidet under tag og i sikkerhed på lige fod med den anvisning, der tilgår kampens aktører, når de kaldes i omklædningsrummet (hvad enten det kræver, at de i en periode må forlade stadion). Der skal foreligge en evakueringsplan herfor.

Superligaen: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.9.2 (A-krav) så skal Udeholdets fans tilbydes et overdækket afsnit, hvis det samme tilbydes den arrangerende klubs egne stemningsskabende fans.

I de tilfælde, hvor dette på forhånd giver anledning til tvivl, skal klubberne i god tid inden kampdagen indgå en dialog om placeringen af udeholdets stemningsskabende fans, så dette kan indgå i begge klubbers (herunder fanklubbers) videre planlægning. En sådan dialog skal indledes senest 30 dage før kampen.

Såfremt kamptidspunktet ikke er kendt 30 dage forud, skal dialog indledes hurtigst muligt og senest tre dage efter fastsættelse af kamptidspunktet.

Hjemmeholdet kan undtages fra forpligtelsen, hvis ikke udeholdet senest 22 dage inden kampen har bestilt og garanteret betaling af 400 billetter i udebaneafsnittet. En eventuel restafregning af billetter skal ske til voksenpris. Dialogen herom skal påbegyndes senest 30 dage inden kampen.

I tilfælde af at udeholdets fans (eller andre fans) ikke er i et overdækket afsnit, skal det sikres, at de i tilfælde af tordenvejr bliver guidet under tag og i sikkerhed på lige fod med den anvisning, der tilgår kampens aktører, når de kaldes i omklædningsrummet (hvad enten det kræver, at de i en periode må forlade stadion). Der skal foreligge en evakueringsplan herfor.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.4 (A-krav) så skal begge klubbers stemningsskabende fans kunne ”se hinanden” på stadion, så deres muligheder for at bidrage med stemning og rivalisering optimeres. De må ikke placeres på den samme langside.

Klubberne kan efter gensidig aftale fravige kravet om, at de ”stemningsskabende fans” skal kunne se hinanden, hvis andre acceptable løsninger for forholdende for udeholdets fans foreligger.

Superligaen: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.9.2 (A-krav) så skal Begge klubbers stemningsskabende fans skal kunne ”se hinanden” på stadion, så deres muligheder for at bidrage med stemning og rivalisering optimeres. De må ikke placeres på den samme langside.

Såfremt hjemmeholdets stemningsskabende fans placeres tæt på banen, skal dette også tilbydes udeholdets stemningsskabende fans. På stadioner med et nedre og øvre afsnit opfyldes dette ved, at de stemningsskabende fans som minimum er på det samme fysiske niveau.

Hjemmeholdet kan undtages fra denne forpligtelse, hvis ikke udeholdet senest 22 dage inden kampen har bestilt og garanteret betaling af 400 billetter i udebaneafsnittet. En eventuel restafregning af billetter skal ske til voksenpris. Dialogen herom skal påbegyndes senest 30 dage inden kampen.

Såfremt kamptidspunktet ikke er kendt 30 dage forud, skal dialog indledes hurtigst muligt og senest tre dage efter fastsættelse af kamptidspunktet.

 

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.5 (A-krav) så skal  skal følgende være til rådighed i udeholdets fanafsnit:

* TIFO-adgang

* Adgang med trommer og megafoner

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.16.4 (A-krav) så skal  skal følgende være til rådighed i udeholdets fanafsnit:

* Mindst et capo-tårn

* TIFO-adgang i henhold til Superligas TIFO-standard

* Adgang med trommer og megafoner

* En fremtrædende banner-plads

1. Division: NEJ

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.6 (A-krav)  så skal priser på mad og drikkevarer i udeholdets afsnit skal være de samme som priserne på de tilsvarende varer i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit, herunder inkl. evt. mængderabatter.

Der skal i udeholdets afsnit forholdsmæssigt sikres den samme form for ”tilgængelighed og adgang”, som er i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit i forhold til adgang til salgsboder og toiletter.

I forhold til udbud af madvarer kan det ikke forlanges, at der skal være det samme sortiment i udeholdets afsnit som i hjemmeholdets.

Superligaen: NEJ

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.16.5 (A-krav) så skal priser på mad og drikkevarer i udeholdets afsnit skal være de samme som priserne på de tilsvarende varer i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit, herunder inkl. evt. mængderabatter.

Der skal i udeholdets afsnit forholdsmæssigt sikres den samme form for ”tilgængelighed og adgang”, som er i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit i forhold til adgang til salgsboder og toiletter.

I forhold til udbud af madvarer kan det ikke forlanges, at der skal være det samme sortiment i udeholdets afsnit som i hjemmeholdets, men der skal som minimum udbydes et alternativ til den traditionelle ”stadion pølse”.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.6 (A-krav)  skal der i udeholdets afsnit forholdsmæssigt sikres den samme form for ”tilgængelighed og adgang”, som er i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit i forhold til adgang til salgsboder og toiletter.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.16.5 (A-krav) skal der i udeholdets afsnit forholdsmæssigt sikres den samme form for ”tilgængelighed og adgang”, som er i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit i forhold til adgang til salgsboder og toiletter.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.13 (A-krav) skal prisen for en kampbillet i udeholdets afsnit skal på ”løssalgsniveau” være den samme som prisen på en kampbillet i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit.

Fysisk salg af billetter til udebaneafsnittet skal på kampdagen ske dér, hvor afsnittet er. Udeholdets fans må ikke skulle passere hjemmeholdets fans, når de køber billetter.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.17 (A-krav) skal prisen for en kampbillet i udeholdets afsnit skal på ”løssalgsniveau” være den samme som prisen på en kampbillet i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit.

Fysisk salg af billetter til udebaneafsnittet skal på kampdagen ske dér, hvor afsnittet er.
Udeholdets fans må ikke skulle passere  hjemmeholdets fans, når de køber billetter.

1. Division: NEJ

Der er ingen krav i licensmanualen der sikrer en modtagerperson for udeholdets fans.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.16.6 (A-krav) skal hjemmeholdet skal stille en ”modtageperson” til rådighed i udebaneafsnittet, som skal sikre en effektiv dialog, så alle aftaleforhold relateret til udebaneafsnittet er overholdt.

Personen skal starte dialogen med udeholdets SLO i god tid inden kampen og skal på kampdagen være tilgængelig, fra afsnittet åbnes, til kampen er færdigspillet.

Modtagepersonen skal bl.a. sikre:

* At udeholdet kan tage de rekvisitter med ind i udebaneafsnittet, de er berettiget til

* At hjemmeholdet har opsat de rekvisitter i udebaneafsnittet, de er forpligtet til

* At der er tilstrækkeligt vareudbud og bemanding i boderne

* At der løbende er toiletpapir og ordentlige forhold på toiletterne

* At være til stede hvis der opstår spørgsmål fra udeholdets SLO undervejs i kampen

Modtagepersonen skal (i samarbejde med egen SLO) senest otte dage inden kampen kontakte udeholdets SLO vedr. forventet antal personer i udebaneafsnittet og andre praktiske forhold, som med fordel kan drøftes i god tid.
Her skal udeholdets SLO meddele det forventede antal tilskuere i udebaneafsnittet og om nødvendigt korrigere sine forventninger senest tre dage inden kampen.

Divisionsforeningen udarbejder en standard evalueringsrapport, som udeholdets SLO skal udfylde senest fem dage efter kampen og sende til Divisionsforeningen samt hjemmeholdets SLO. Den skal vurdere hjemmeholdet på de relevante servicemæssige forhold i udebaneafsnittet. Klubbernes SLO og modtageperson skal følge op på forbedringspunkter.

Se vores samling af information til udeholdets fans HER.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.12.7 (A-krav) skal hjemmeholdet sikre, at der på deres hjemmeside er allokeret et særligt afsnit med information, der er relevant for udeholdets fans, herunder fx information om:

* Billetsalg.

* Parkerings.

* Udbud og priser på mad og drikkevarer.

* Kontaktinfo på klubbens sikkerhedschef og eventuelle SLO/fankoordinator

Udeholdet skal i sin information til egne fans (på de sociale medier etc.) linke til hjemmeholdets ”udebaneafsnit-information” for at sikre, at informationen flages optimalt.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 8.4.1.1 (A-krav) skal hjemmeholdet sikre, at der på deres hjemmeside er allokeret et særligt afsnit med information, der er relevant for udeholdets fans, herunder fx information om:

* Billetsalg.

* Parkering.

* Udbud og priser på mad og drikkevarer.

* Kontaktinfo på klubbens SLO og sikkerhedschef.

Udeholdet skal i sin information til egne fans (på de sociale medier etc.) linke til
hjemmeholdets ”udebaneafsnit-information” for at sikre, at informationen flages optimalt. Her skal man også oplyse kontaktinfo på sin SLO, så der er mulighed for at samle op på spørgsmål og henvendelser.

1. Division: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.18 (C-krav) skal der i udeholdets afsnit tilbydes den samme ”tilgængelighed og adgang” for
handicappede og kørestolsbrugere, som tilbydes i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit.

Hvis de eksisterende fysiske rammer udgør en udfordring med at give den samme form for ”tilgængelighed og adgang” til handicappede og kørestolsbrugere som andre tilskuere, skal det sikres, at der etableres en ligeværdig løsning for handicappede og kørestolsbrugere, som giver disse mulighed for at følge sit hold.

Muskelsvindfonden har udarbejdet ti anbefalinger for ”god sportsoplevelse”, og Divisionsforeningen har tidligere anbefalet over for klubberne, hvordan de kan informere på egen hjemmeside om tilgængelighed og billetkøb for handicappede og
kørestolsbrugere.

Ovenstående er ikke et krav, men en anbefaling, som på sigt vil udgøre et A-krav.
Klublicensansøgeren anbefales at bekræfte, at ovenstående sikres.

Superligaen: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.22 (C-krav) skal der i udeholdets afsnit tilbydes den samme ”tilgængelighed og adgang” for handicappede og kørestolsbrugere, som tilbydes i hjemmeholdets stemningsskabende afsnit.

Hvis de eksisterende fysiske rammer udgør en udfordring med at give den samme form for ”tilgængelighed og adgang” til handicappede og kørestolsbrugere som andre tilskuere, skal det sikres, at der etableres en ligeværdig løsning for handicappede og kørestolsbrugere, som giver disse mulighed for at følge sit hold.

Muskelsvindfonden har udarbejdet ti anbefalinger for ”god sportsoplevelse”, og Divisionsforeningen har tidligere anbefalet over for klubberne, hvordan de kan informere på egen hjemmeside om tilgængelighed og billetkøb for handicappede og
kørestolsbrugere.

Ovenstående er ikke et krav, men en anbefaling, som på sigt vil udgøre et A-krav.
Klublicensansøgeren anbefales at bekræfte, at ovenstående sikres.

Gældende for alle fans

Danske Fodboldsfans’ arbejde for at forbedre fodboldfans rammer ses tydeligst når det kommer til udeholdets forhold. Men i manualerne for 2024/2025 har vi været med til at sikre både adgang og information til handicappede og kørestolsbrugere.

Oplever du at klubber ikke overholder kravene, så bedes du rette henvendelse til os på info@fairfans.dk

1. Division: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.18 (C-krav) tilsiger; Hvis de eksisterende fysiske rammer udgør en udfordring med at give den samme form for ”tilgængelighed og adgang” til handicappede og kørestolsbrugere som andre tilskuere, skal det sikres, at der etableres en ligeværdig løsning for handicappede og kørestolsbrugere, som giver disse mulighed for at følge sit hold.

Muskelsvindfonden har udarbejdet ti anbefalinger for ”god sportsoplevelse”, og Divisionsforeningen har tidligere anbefalet over for klubberne, hvordan de kan informere på egen hjemmeside om tilgængelighed og billetkøb for handicappede og
kørestolsbrugere.

Ovenstående er ikke et krav, men en anbefaling, som på sigt vil udgøre et A-krav.
Klublicensansøgeren anbefales at bekræfte, at ovenstående sikres.

Superligaen: JA, men…

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.22 (C-krav) tilsiger; Hvis de eksisterende fysiske rammer udgør en udfordring med at give den samme form for ”tilgængelighed og adgang” til handicappede og kørestolsbrugere som andre tilskuere, skal det sikres, at der etableres en ligeværdig løsning for handicappede og kørestolsbrugere, som giver disse mulighed for at følge sit hold.

Muskelsvindfonden har udarbejdet ti anbefalinger for ”god sportsoplevelse”, og Divisionsforeningen har tidligere anbefalet over for klubberne, hvordan de kan informere på egen hjemmeside om tilgængelighed og billetkøb for handicappede og
kørestolsbrugere.

Ovenstående er ikke et krav, men en anbefaling, som på sigt vil udgøre et A-krav.
Klublicensansøgeren anbefales at bekræfte, at ovenstående sikres.

1. Division: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.19 (B-krav) tilsiger at klubberne skal sikre, at følgende oplysninger til kørestolsbrugere og
handicappede er tilgængelige på licensansøgerens hjemmeside:

Billetforhold:

  • Hvor man køber billet (inkl. link hertil).
  • Om billetkøb foregår online eller via kundeservice.
  • Om man kan købe billet på kampdagen.
  • Pris på billetter.
  • Om billetten inkluderer en ledsager (alternativt hvad prisen er på ledsager), samt hvorvidt ledsageren kan sidde ved siden af i stedet for bagved.
  • Hvad mulighederne er for personer, der har behov for en ledsager (fx svært gående), men som ikke har behov for en kørestolsplads, og om kan de medbringe en ledsager.
  • Hvilken dokumentation der skal fremvises, og hvornår (fx ved billetkøb eller ankomst til stadion).

 

Stadionforhold:

  • Parkeringsforhold
    •  – Om der er særlige parkeringsforhold, og hvordan de tilgås.
    •  – Hvad afstanden er fra P-plads til stadion
    •  – Om der skal fremvises handicapparkeringskort.
    •  – Kørselsvejledning.
  • Hvor kørestolspladserne er placeret på stadion
    •  – Om det er muligt at blive placeret ved hjemmeholdets / udeholdets tilskuere.
  • Om det er tilladt at bære udeholdets trøje og merchandise på de tilgængelige pladser på stadion.*
  • Hvilken indgang/indgange der skal benyttes (gerne en grafisk fremstilling).
  • Om der skal benyttes elevator for at tilgå pladserne.
  • Beskrivelse af toilet- og bodforhold i nærheden af kørestolspladserne på stadion (inkl. udvalg i boderne).
  • Om der kan medbringes el-scooter og minicrosser.

Informationen bør være let tilgængelig for interesserede via klubbens hjemmeside (få klik væk fra hovedsiden).

Det anbefales at se på, om skiltningen for kørestolsbrugere/svært gående på stadion kan optimeres (indgange, udgange, faciliteter).

Kontaktinfo på klubbens handicapansvarlig (licenskrav) eller kontaktperson bør fremgå i forlængelse af beskrivelsen af forholdene på stadion.

*Hvis det ikke er muligt at bære trøje/merchandise der udviser tilhørsforhold til udeholdet, bør de sikkerhedsmæssige hensyn fremgå for tilskueren (herunder at afsnittene på stadion, bortset fra udebaneafsnittet, er dedikeret til hjemmeholdets tilskuere og at ordensreglementet er gældende for samtlige tilskuere).

Ovenstående informationspligt skal opfyldes som angivet og bekræftes i licensansøgningen,
fx med link til informationen på licensansøgerens hjemmeside.

Superligaen: JA

Jf. licensmanualen afsnit 7.4.23 (B-krav) så er kravene præcist de samme som ovenstånde.

Begrebsforklaring

A-krav skal opfyldes som angivet og beskrevet i denne manual. Hvis klublicensansøgeren
ikke kan opfylde et A-krav som angivet i manualen, kan der ikke udstedes en klublicens,
ligesom manglende opfyldelse af et A-krav i løbet af licenssæsonen resulterer i
igangsættelse af en tilbagekaldelsesproces, jf. pkt. 4.5.
Langt de fleste krav er A-krav.

B-krav skal opfyldes som angivet og beskrevet i denne manual. Manglende opfyldelse af
et B-krav fører ikke i sig selv til afvisning eller tilbagekaldelse af en klublicens, men til
sanktion af Fodboldens Disciplinærinstans, jf. pkt. 3.2.

C-krav er ikke-obligatoriske krav og alene en anbefaling til klubberne (best practice) om
at efterleve kravene på et for klubben passende tidspunkt. Manglende opfyldelse af et C-
krav fører således hverken til sanktion eller afvisning af klublicensen.

en_GBEnglish (UK)